torsdag 28 januari 2010

My home town...

Trots att man flyttat omkring en hel del i sitt liv så tränger det fram ibland, dialekten... Tänk då på att jag kom som sjuåring upp till Norrland från Stockholm.. Dialektkrock a la grande... fick sitta hos talpedagogen och säga.. Rääääääven.. inte reven går över vegen...

Nu förtiden är det väl mest "udda" braochhaord som är kvar.. Tror jag i alla fall!

Och om någon nu skulle få för sig att jag pratar Norrlänska.. så här kommer en fin liten film, med Nicke Sjödin som uppläsare.. Jag skulle vilja påstå att han anstränger sig för att prata lite fint här, trots att det är på mål... När Ni lyssnat på denna så kommer ni förstå att rikssvenska.. Det är min nuvarande dialekt :D

Länken till my home town

Det här med hometown finns det massor att babbla om!!
Några exempel...

Pizzerian
Kåtabyn
Travbana
Marknaden
Bageriet
Spelkulan
Fritidsgården

Fanns inte när jag växte upp...

Däremot..
Fantomens
Pesches..
Vi åkte åtta mil till en pizzeria
Margit...
Ingen reklamfilm innan bion

Behövde vi mer?? Nää :D

Övriga kåserier från filmen.. Tjejen framför datorn.. henne har jag tjuvrökt med.. Jag menar hon rökte.. jag bara tittade på *host host*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar