onsdag 27 november 2013

Konditionstest!

I och med att jag blev uttagen till Vintercyklisten så fick vi göra en konditionstest idag, en lightvarant, för det tog bara 10 minuter i vanliga gympadojor så påstår man att man har koll på mej och min kondition!

Intressant är det i alla fall, oavsett vad siffrorna säger, för gör man samma sak en gång till efter ett tag så ser man ju om man har förbättrat sig. Eller hu så hemskt, tänk om man får kvitto på att man slarvar med träningen :-D

Siffrorna då, joo, man påstår att min Vo2Max (ml/min/kg kroppsvikt) ligger på 48,4 och ska enligt deras tabeller vara mycket hög!
 Sen var det Vo2/min och där säger man att jag ligger på 3,49 liter/minut. Vilket skulle vara helt okej.

Vad säger det här egentligen då? Jo på Funbeat finns en tråd som heter Syreupptagning och där är följande siffror plockade ifrån, för att få perspektiv på siffrorna!

»Soffpotatis«
Kvinna (Max VO2 i liter/min): 1,6 liter/min
Man: 2,0 liter/min

»Medelålders Svensson«
Kvinna: 2,0 liter/min
Man: 2,1 liter/min

»Elitmotionär«
Kvinna: 3,3 liter/min
Man: 4,1 liter/min

Soffpotatis: 20/20 ml/kg
Medelålders Svensson: 30/35 ml/kg
Elitmotionär: 50/55 ml/kg
(Yppersta elit: 75/90 ml/kg)

Jag tolkar detta på föjande sätt:
Jag är ingen soffpotatis!! ;-)

Nu blir det spännande och se vad som händer över vintern och vad värdet blir i vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar