måndag 17 juni 2013

Håll höger VS Omkörning?!?!?!

Jag var där, jag upplevde, cyklade, fikade och önskade som vanligt att det inte var så jäkla långt! Här är några reflektioner:

Jag blev omkörd många gånger under Vättern av större klungor.
Det finns lite problem med dessa omkörningar.. Bland annat så undrar jag varför man måste låta så arg när man ska om.. Håll höööööger gapades det och skreks under sista delen av rundan.

Medans andra i snäll och vänlig ton hojtade glatt: Omkörning! Och TACKADE efteråt!!

Okej, om jag då ligger innanför den vita linjen och har 15 cm kvar till gruset då får höra att jag ska hålla höger, då blev jag förbannad och skrek tillbaka, var i helvete vill du att jag ska ta vägen då??!
Kanske inte så pedagogiskt när jag nu försöker hylla det där med att låta trevlig ;-)

En annan händelse, på väg uppför så blir jag omkörd av en större klunga från vårt grannland. Då klungan slår av farten uppför så hamnar jag jämsides med en tjej, har ca 10 cm kvar av vägen på höger sida och henne armbåge mot armbåge och alltså ingen annan stans att ta vägen. Hennes förslag (ok, i trevlig ton, men hur tänkte hon??) är att jag ska slå av på mitt tempo och lägga mej bakom henne. Hörrö, sa jag, hur skulle det vara om du tog och flyttade ut dig lite på vägen så vi slipper ligga så här?!?! Vi körde så här i säkert 500 meter! Och hennes klunga bestod av många fler lagkamrater bakom henne, skulle jag ha fått kliva in där?

Eller, det gäng från södra delen av Stockholm.... hur de gjorde i Jönköping. Alltså vi låg rätt på höger sida av vägen, vi vinglade inte, ändå går man in så tätt så det blir armbåge mot armbåge för att klara av trottoarkanten. Varför? Blev en lätt utskällning av min följeslagare där. Välförtjänt tycker jag som låg bakom och hade hjärtat i halsgropen! Men det fanns en i klungan som la en lugnande arm på min följeslagare och sa några vänliga ord! Bra!
Lånad bild från Hovets facebookgrupp.
Utan omsvep fanns det en grupp som utmärkte sig långt över alla andra. Kan bero på att de hade 470 deltagare på startlinjen. Kan bero på att de kräver att man är med och tränar innan VR. Kan bero på att man jobbat mycket på hur man ska bete sig i klungan under just Vättern! -  FREDRIKSHOF - Det röda tåget! Vet inte hur många klungor som körde om mej på slutet, så jag var bra jäkla sliten, och alltid i trevlig ton, omkörning.. och sen ett TACK! Ni är ett föredöme! Mer sånt och säkerheten höjs avsevärt.

En annan sak som jag ser som ett ganska stort problem är svansen, de som ligger bakom i suget och åker med. De är inte alltid lika samstämmiga som de som ligger längst fram och drar. De genar gärna när de ska in framför, de är tuffa tag och man är inte så villig att ge upp sin position. OK så kanske det ska vara i klungor på tävlingar, vad vet jag har ju inte kört några, men VR är långt och många är trötta på slutet och då känns det lite onödigt med risktagande tycker jag.

Man pratar mycket om att VR inte är avstängd från biltrafik, men handen på hjärtat, hur många incidenter orsakas inte av oss cyklister? Helst om det är bråttom för man jagar tider? Detta år såg jag två incidenter, det är färre än sist jag tog mej runt, ändå tog jag längre tid på mig. BRA!

8 kommentarer:

  1. Åh, jag blev alldeles varm i hjärtat av att läsa det här. Inte för att folk, som du säger, i många fall har för bråttom, inte använder hjärnan eller inte inser hur stor fara de utgör för andra när de tar dåliga beslut, utan för att du tyckte att vi skötte oss bra. Hoppas vi ses nånstans runt sjön nästa år! / Han högst upp till vänster på bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det uppskattas! Mer glädje och kärlek till glada cyklister!

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med dig om att Fredrikshof är ett föredömme när det gäller klungkörning. Jag såg dock andra bra klungor som varnade i god tid och körde om med god marginal, jag håller helt med dig om att största faran ofta är svansen. En annan grej jag såg Frerikshof göra som gjorde mig varm i hjärtat var att hela deras klunga stannade när en fick punka. Om det är något de brukar göra eller om det var för att de hade goda tidsmarginaler/ förlorat sin tid redan vet jag inte, men jag blev jätteglad av att se detta! Detta är en av de saker som gör att jag drar mig för att haka på en sub-klunga, jag vill inte bli avhängd från mina vänner som jag kanske har tränat med i ett år för en liten punka... Förstår att detta är ett moment 22 problem inom klunorna, ingen vill bli avhängd, ingen vill vänta på punkorna (och ingen vill så klart få punka!).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt Annica! Jag är överlycklig att jag slapp punka i år men skulle jag få en skulle jag uppskatta om gruppen stannade, för egentligen, vad är en tid? Joo jäkligt viktigt för vissa och oviktigt för andra. Men alla får ju plats och det kanske är det viktigaste!

      Radera
  3. Vill även plussa för Örebrocyklisterna som skötte sig utmed banan, dom varnade för omkörning samt tackade efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nog missat flera exemplariska grupper, då jag tillbringade en del tid i depåer detta år :D

      Radera
  4. Håller med om att röda tåget var ett föredöme!

    SvaraRadera
  5. hej

    Cyklat 3rundor på 70-80 talet
    Det var ej bättre förr låg många km några dm från v sid markering (för att få fri sikt mot bilar)9h utan spd system och med tung stålram och nästan helt utan klung körning med max 100 mil före vr

    Lägg er en bit ifrån för att kolla tempo och körvana samt trafikvett

    Om man kör med tub-däck är det antalet punkteringar(om man ska byta helt själv)som avgör sluttid samt när på dygnet man kör vi startade så sent som möjligt samt ev matkö största faran var alla gamla batterier av r20 storlek dvs stora som barnnävar som låg på vägen efter alla tidigare startande

    Vi som såg blodpölar efter en dödsolycka vid Medelvi cyklar ej så många tävlingar mer på ej avlysta vägar eller cyklar i skogen eller på mindre trafikerade vägar

    Tillräckligt stor olycksrisk med cykling till jobb och ärenden.

    SvaraRadera