måndag 3 juni 2013

Kickoff del 2 - Juving

På lördagen skulle det stora äventyret avklaras, Juving - vad det är finns att läsa här!
Äter en stadig frukost och förbereder mej för det som ligger framför oss. Lite nervös, lite spänd men helt klart med på noterna hela tiden. Än så länge...

Vi får låna våtdräkter, flytvästar och hjälmar. Bara att ta på sig utrustningen fick en att svettas en aning. Känslan att ha en tight våtdräkt på sig är lite annorlunda. Vet inte men jag måste ha gått ner en storlek bara av att ha den på mig!
Ser ut på bilden som om jag håller andan, bara för att dragkedjan inte ska spricka :D


Iväg på vandring uppför 160 höjdmeter på en kilometer, jisses vad svettig man blev! Väl uppe fick vi en kort genomgång om hur det här ska gå till, sen raka vägen ner i vattnet. TRE grader var det. Att då vara varm som en kokt kräfta och komma ner i det kalla vattnet blev en smärre chock!


Trond Iversen är nöjd med dagen!
Det gick rätt fort så var vi framme vid det första hoppet. "Bara" fem meter! Här är jag inte alls lika med på noterna längre.. Det är FRUKTANSVÄRT att hoppa från en klippa rätt ner i vattnet! Men jag gjorde det, och överlevde.

Turen fortsätter och vi kommer in under ett vattenfall, där är jag livrädd, vet inte var jag ska ta vägen, kan knappt prata. Helt lycklig när jag kommer upp på en klippa igen. Fast mark under fötterna!

Nästa grej är att hoppa ner i en häxgryta, ser direkt att det där är inget för mej! Någon måtta får det vara. Däremot att ligga på rygg och åka med forsen nerför var helt okej, en kallsup mer eller mindre ingår väl i upplevelsen.

Tor Epå väg utför!

Vi kommer upp på land och fram till en ny klippa, denna gång 11 meter över vattnet. Jag smyger mej så långt från kanten som möjligt och håller på att storkna bara över att se hur nära kanten killarna är.
En del går ner men många hoppar, till och med gör om det gång på gång!

Sen fick vi gå in under ett vattenfall och där tog vi en gruppbild. Den ska bli intressant att se... När man sen skulle ut därifrån fick man gå igenom hela fallet. Vattnet föll 15 meter och allt landar på en uppifrån, då är man inte så kaxig vill jag lova!

Avslutar det hela med att åka kana utför ett stort fall. Valet för min del blev att gå till bilen och hämta kameran! Det är högt.

Har i alla fall utmanat min höjdrädsla a la Grande och är skitnöjd över att jag deltog.

Här är en film från vår tur. Första hoppningen är det jag som hoppar näst sist! Fem meter.. fy vad det är högt alltså!

http://www.youtube.com/watch?v=nsQl7MMHG-c&feature=youtu.be


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar