måndag 25 november 2013

716,7 km och 11824 hm på sex dagar

Dags att blicka framåt på nästa års stora cykellopp, Giro Delle Dolomiti.
Sex dagars etapplopp med ett backtempo per dag.

Det roliga är att man bara skriver hur själva tidtagningssträckan är, inte resten, som kan vara lika tuff eller värre.

Vi börjar med första etappen, den är totalt 101,6 km lång och har 2518 höjdmeter, men dessa siffror ska man aldrig lita på! Vi är ju i Italien och där kan allt hända. En gång regnade det när vi skulle ut på Sella Rondaturen, då fixade de en backe i närheten av starten. Eller när de lagt till en liten snurr på ett par mil och massor av extra höjdmeter, för det var ett vägbygge. Hur det än är så fixar dom detta på ett magnifikt sätt!


Första tempot är 11,1 km långt, man plockar 1072 höjdmeter och det har en snittlutning på 9,7% med ett max på 18%. Det blir till att ta i, som vanligt alltså. Sen vet vi att det blir mat efter nästan sex mil. Lunch ute i det gröna! Härligt!

Så här skriver arrangören om sträckan:
TOUR OF PALA DI SANTA
TIMED STRETCH:
STENK – PAMPEAGO PASS - km11,1 Difference in height m 1072
 
Ascent with a length of 11,1 km and a difference in height of 1072 m.
The most demanding stretch is that between Stenk and Obereggen (km 5,8), with slopes reaching 16%. From Obereggen the course goes on a narrow but asphalted road with an almost steady slope of 6-8%.
Recommended gears: 39/27 or 34/26.
 
Detta år siktar vi på att bli så många så vi kan göra upp med Norrmännen om Osten! Vinner vi lagtävlingen så får man en parmesanost i storlek 40-50 kg som vi delar upp. Varje kilometer räknas oavsett vilken tid tar på dig.
Vill du haka på? Anmäl dig här

En liten film om klättringen https://www.youtube.com/watch?v=moxN6b3z_rY 

Uppdaterad med mer information från Göran Sporre:

Etapp 1: 101,6 km, 2518 höjdmeter
--------------------------------------------------------
Ut en liten bit i riktning mot Bressanone, sen upp genom ett par tunnlar på 1,2 km resp. 1,5 km på väg mot Passo Costalunga. Upp till knappt 900 möh på [1] (ser lite konstig ut första biten; är inte så brant att den ska vara röd tror jag). Upp till Pampeago kan man få genom att kombinera [2] med slutet på [3]. Den, i mitt tycke, tuffaste backen på 2014 års upplaga. Ner förbi Alpe di Pampeago till Stava går det att åka riktigt fort om man vågar - 10-15% lutning långa bitar och inte många kurvor. Upp till Pramadiccio ser det ut enligt [4] och Lavazè tar man från kanske 1450 möh på [5]. Sen har man klättringen upp till Untermoser på [6] att ta sig ann som sista riktiga backe på första etappen. Biten från lunchen i Nova Ponente via Aldino ner till Ora är huvudsakligen lättåkt och sen är det bara lätt plattransport tillbaka till Bolzano.

Profiler:
[1] = http://www.salite.ch/costalun.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin...
[2] = http://www.salite.ch/san8.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/ita...
[3] = http://www.salite.ch/11945.asp?Mappa=
[4] = http://www.salite.ch/pramadiccio.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamiche...
[5] = http://www.salite.ch/lavaze.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin/i...
[6] = http://www.salite.ch/pietralb.asp?Mappa=http://www.viamichelin.fr/viamichelin...
 
 
 

2 kommentarer: